Kwalifikacja ST.02
ST.02. Realizacja nagrań
1. Rejestrowanie materiału dźwiękowego
Uczeń:
- rozróżnia elementy oraz określa właściwości mikserów dźwięku i przedwzmacniaczy mikrofonowych;
- konfiguruje i obsługuje sprzętowe konsolety mikserskie;
- dokonuje analizy zleceń dotyczących rejestracji materiału dźwiękowego;
- planuje i wykonuje adaptację akustyczną planu nagraniowego;
- wykonuje pomiary akustyki pomieszczeń;
- posługuje się terminologią dotyczącą procesów i urządzeń elektroakustycznych;
- charakteryzuje zjawiska akustyczne i psychoakustyczne;
- organizuje plan nagraniowy;
- dobiera rodzaje i modele mikrofonów do rejestracji ścieżki dźwiękowej;
- stosuje różne techniki mikrofonowania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu instrumentoznawstwa;
- rozróżnia parametry instrumentów muzycznych istotne dla rejestracji dźwięku;
- stosuje kompresory, ograniczniki, bramki szumów;
- obsługuje urządzenia rejestrujące materiał dźwiękowy;
- charakteryzuje nośniki do zapisu dźwięku;
- posługuje się instrukcjami obsługi urządzeń elektroakustycznych;
- rozpoznaje style muzyczne na podstawie analizy słuchowej;
- charakteryzuje techniki wydobywania dźwięku z instrumentów akustycznych;
- odtwarza na fortepianie prosty zapis nutowy;
- wykorzystuje wiedzę z historii muzyki do realizacji określonych zadań;
- rozróżnia elementy dzieła muzycznego;
- dokonuje subiektywnej oceny jakości nagrań dźwiękowych.
2. Postprodukcja materiałów dźwiękowych
Uczeń:
- konfiguruje i obsługuje konsolety mikserskie;
- konfiguruje i obsługuje programy do wielośladowego miksowania dźwięku;
- stosuje techniki automatyzacji procesu miksowania materiału dźwiękowego;
- przetwarza dźwięk z zastosowaniem techniki analogowej i cyfrowej;
- rozróżnia procesory przetwarzające intonację, barwę, dynamikę i przestrzeń dźwięku;
- stosuje standardy połączeń procesorów przetwarzających dźwięk;
- obsługuje sprzętowe i programowe procesory przetwarzające intonację, barwę, dynamikę i przestrzeń dźwięku;
- określa zastosowanie procesorów przekształcających w nagraniach dźwięku;
- charakteryzuje metody i urządzenia do edycji dźwięku;
- stosuje programy komputerowe do montażu dźwięku;
- wykonuje prace z zakresu montażu cyfrowego i analogowego dźwięku;
- sporządza kopie materiałów dźwiękowych na różnych nośnikach;
- sporządza opisy nośników dźwięku;
- wykonuje materiały dźwiękowe o różnym charakterze;
- przestrzega zasad archiwizacji materiału dźwiękowego;
- rozróżnia parametry techniczne plików dźwiękowych;
- obsługuje programy do konwersji plików dźwiękowych;
- obsługuje programy edycji danych uzupełniających w plikach dźwiękowych;
- wykonuje konserwację konsolet mikserskich, przedwzmacniaczy mikrofonowych, procesorów przetwarzających dźwięk.
3. Edycja komunikatów systemu MIDI
Uczeń:
- charakteryzuje właściwości systemu MIDI;
- dokonuje połączeń sprzętowych i programowych w systemie MIDI;
- dobiera programy sekwencerowe;
- rejestruje i odtwarza zdarzenia MIDI;
- zapisuje i odczytuje pliki MIDI;
- edytuje zdarzenia MIDI;
- identyfikuje rozszerzenia standardu MIDI;
- posługuje się komunikatami System Exclusive do przesyłania ustawień MIDI;
- posługuje się komunikatami MMC (ang. MIDI Machine Control), MTC (ang. MIDI Time Code) i BeatClock (ang. MIDI Clock Beat) do synchronizacji MIDI z innymi urządzeniami studia dźwiękowego.
4. Edycja instrumentów MIDI
Uczeń:
- konfiguruje programowe i sprzętowe instrumenty MIDI;
- rozróżnia elementy sterujące instrumentów MIDI;
- rozróżnia bloki generujące dźwięk w instrumentach MIDI;
- edytuje obwiednie i generatory LFO (ang. Low Frequency Oscillator) w instrumentach MIDI;
- stosuje i programuje arpeggiator w instrumentach MIDI;
- dokonuje mapowania kontrolerów MIDI;
- obsługuje programy do edycji instrumentów MIDI;
- wykonuje konserwację instrumentów MIDI.