Kwalifikacja ST.02

ST.02. Realizacja nagrań

1. Rejestrowanie materiału dźwiękowego

Uczeń:

  1. rozróżnia elementy oraz określa właściwości mikserów dźwięku i przedwzmacniaczy mikrofonowych;
  2. konfiguruje i obsługuje sprzętowe konsolety mikserskie;
  3. dokonuje analizy zleceń dotyczących rejestracji materiału dźwiękowego;
  4. planuje i wykonuje adaptację akustyczną planu nagraniowego;
  5. wykonuje pomiary akustyki pomieszczeń;
  6. posługuje się terminologią dotyczącą procesów i urządzeń elektroakustycznych;
  7. charakteryzuje zjawiska akustyczne i psychoakustyczne;
  8. organizuje plan nagraniowy;
  9. dobiera rodzaje i modele mikrofonów do rejestracji ścieżki dźwiękowej;
  10. stosuje różne techniki mikrofonowania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu instrumentoznawstwa;
  11. rozróżnia parametry instrumentów muzycznych istotne dla rejestracji dźwięku;
  12. stosuje kompresory, ograniczniki, bramki szumów;
  13. obsługuje urządzenia rejestrujące materiał dźwiękowy;
  14. charakteryzuje nośniki do zapisu dźwięku;
  15. posługuje się instrukcjami obsługi urządzeń elektroakustycznych;
  16. rozpoznaje style muzyczne na podstawie analizy słuchowej;
  17. charakteryzuje techniki wydobywania dźwięku z instrumentów akustycznych;
  18. odtwarza na fortepianie prosty zapis nutowy;
  19. wykorzystuje wiedzę z historii muzyki do realizacji określonych zadań;
  20. rozróżnia elementy dzieła muzycznego;
  21. dokonuje subiektywnej oceny jakości nagrań dźwiękowych.

2. Postprodukcja materiałów dźwiękowych

Uczeń:

  1. konfiguruje i obsługuje konsolety mikserskie;
  2. konfiguruje i obsługuje programy do wielośladowego miksowania dźwięku;
  3. stosuje techniki automatyzacji procesu miksowania materiału dźwiękowego;
  4. przetwarza dźwięk z zastosowaniem techniki analogowej i cyfrowej;
  5. rozróżnia procesory przetwarzające intonację, barwę, dynamikę i przestrzeń dźwięku;
  6. stosuje standardy połączeń procesorów przetwarzających dźwięk;
  7. obsługuje sprzętowe i programowe procesory przetwarzające intonację, barwę, dynamikę i przestrzeń dźwięku;
  8. określa zastosowanie procesorów przekształcających w nagraniach dźwięku;
  9. charakteryzuje metody i urządzenia do edycji dźwięku;
  10. stosuje programy komputerowe do montażu dźwięku;
  11. wykonuje prace z zakresu montażu cyfrowego i analogowego dźwięku;
  12. sporządza kopie materiałów dźwiękowych na różnych nośnikach;
  13. sporządza opisy nośników dźwięku;
  14. wykonuje materiały dźwiękowe o różnym charakterze;
  15. przestrzega zasad archiwizacji materiału dźwiękowego;
  16. rozróżnia parametry techniczne plików dźwiękowych;
  17. obsługuje programy do konwersji plików dźwiękowych;
  18. obsługuje programy edycji danych uzupełniających w plikach dźwiękowych;
  19. wykonuje konserwację konsolet mikserskich, przedwzmacniaczy mikrofonowych, procesorów przetwarzających dźwięk.

3. Edycja komunikatów systemu MIDI

Uczeń:

  1. charakteryzuje właściwości systemu MIDI;
  2. dokonuje połączeń sprzętowych i programowych w systemie MIDI;
  3. dobiera programy sekwencerowe;
  4. rejestruje i odtwarza zdarzenia MIDI;
  5. zapisuje i odczytuje pliki MIDI;
  6. edytuje zdarzenia MIDI;
  7. identyfikuje rozszerzenia standardu MIDI;
  8. posługuje się komunikatami System Exclusive do przesyłania ustawień MIDI;
  9. posługuje się komunikatami MMC (ang. MIDI Machine Control), MTC (ang. MIDI Time Code) i BeatClock (ang. MIDI Clock Beat) do synchronizacji MIDI z innymi urządzeniami studia dźwiękowego.

4. Edycja instrumentów MIDI

Uczeń:

  1. konfiguruje programowe i sprzętowe instrumenty MIDI;
  2. rozróżnia elementy sterujące instrumentów MIDI;
  3. rozróżnia bloki generujące dźwięk w instrumentach MIDI;
  4. edytuje obwiednie i generatory LFO (ang. Low Frequency Oscillator) w instrumentach MIDI;
  5. stosuje i programuje arpeggiator w instrumentach MIDI;
  6. dokonuje mapowania kontrolerów MIDI;
  7. obsługuje programy do edycji instrumentów MIDI;
  8. wykonuje konserwację instrumentów MIDI.