Kwalifikacja AU.31
AU.31. Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
1. Planowanie procesów transportowych
Uczeń:
- określa zadania transportowe;
- rozróżnia rodzaje usług transportowych;
- dobiera środki transportu do realizacji usług transportowych;
- ocenia zgodność eksploatacji środków transportu z przyjętymi zasadami;
- stosuje przepisy prawa dotyczące przewozu ładunków i dokumentacji transportowej;
- sporządza plan przebiegu procesu transportowego;
- rozróżnia infrastrukturę transportu;
- stosuje przepisy prawa dotyczące procedur celnych.
2. Organizowanie procesów transportowych
Uczeń:
- rozróżnia rodzaje ładunków transportowych;
- formuje jednostki ładunkowe;
- dobiera opakowania transportowe do rodzaju ładunku lub potrzeb klienta;
- przestrzega zasad oznaczeń ładunku i środków transportu;
- stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad dotyczących przygotowania i zabezpieczania ładunku w transporcie;
- planuje rozmieszczenie ładunków w środkach transportu.
3. Kalkulowanie cen i dokumentowanie realizacji procesów transportowych
Uczeń:
- stosuje przepisy prawa dotyczące pracy w transporcie;
- ocenia jakość oraz efektywności procesów transportowych;
- stosuje przepisy prawa dotyczące rozliczeń z kontrahentami;
- stosuje taryfikator usług transportowo – spedycyjnych;
- optymalizuje koszty do zakresu realizowanych usług transportowo – spedycyjnych;
- sporządza dokumenty rozliczeniowe z kontrahentami i spedycyjno-transportowe w języku polskim i języku angielskim;
- analizuje wskaźniki statystyczne stosowane do oceny efektywności usług transportowo – spedycyjnych.
4. Prowadzenie korespondencji i negocjacji
Uczeń:
- stosuje przepisy prawa spedycyjnego;
- rozróżnia reguły handlu międzynarodowego;
- sporządza korespondencję handlową w języku polskim i języku angielskim;
- stosuje metody negocjacji w kontaktach z kontrahentem;
- dobiera instrumenty marketingowe do rodzaju usługi lub wymagań klienta;
- wybiera dostawców i podwykonawców;
- przestrzega procedur rozpatrywania reklamacji;
- określa zakres odpowiedzialności cywilnej przewoźnika i spedytora;
- wybiera rodzaj i zakres ubezpieczeń stosowanych w procesach transportowo – spedycyjnych.
5. Organizowanie procesu załadunkowego i rozładunkowego
- charakteryzuje rolę, miejsce i znaczenie logistyki w działalności transportowo-spedycyjnej;
- określa rolę centrów logistycznych w łańcuchach dostaw;
- rozpoznaje rodzaje budowli magazynowych i ich wyposażenie;
- posługuje się dokumentami magazynowymi;
- dobiera urządzenia do mechanizacji prac ładunkowych;
- opracowuje harmonogram czynności manipulacyjnych oraz określa ich zakres;
- nadzoruje przebieg procesu transportowego wykorzystując systemy monitorowania i rejestrowania środków transportu i ładunków;
- stosuje międzynarodowe standardy identyfikacji ładunków i wymiany danych.