Kwalifikacja AU.31

AU.31. Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów

1. Planowanie procesów transportowych

Uczeń:

  1. określa zadania transportowe;
  2. rozróżnia rodzaje usług transportowych;
  3. dobiera środki transportu do realizacji usług transportowych;
  4. ocenia zgodność eksploatacji środków transportu z przyjętymi zasadami;
  5. stosuje przepisy prawa dotyczące przewozu ładunków i dokumentacji transportowej;
  6. sporządza plan przebiegu procesu transportowego;
  7. rozróżnia infrastrukturę transportu;
  8. stosuje przepisy prawa dotyczące procedur celnych.

2. Organizowanie procesów transportowych

Uczeń:

  1. rozróżnia rodzaje ładunków transportowych;
  2. formuje jednostki ładunkowe;
  3. dobiera opakowania transportowe do rodzaju ładunku lub potrzeb klienta;
  4. przestrzega zasad oznaczeń ładunku i środków transportu;
  5. stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad dotyczących przygotowania i zabezpieczania ładunku w transporcie;
  6. planuje rozmieszczenie ładunków w środkach transportu.

3. Kalkulowanie cen i dokumentowanie realizacji procesów transportowych

Uczeń:

  1. stosuje przepisy prawa dotyczące pracy w transporcie;
  2. ocenia jakość oraz efektywności procesów transportowych;
  3. stosuje przepisy prawa dotyczące rozliczeń z kontrahentami;
  4. stosuje taryfikator usług transportowo – spedycyjnych;
  5. optymalizuje koszty do zakresu realizowanych usług transportowo – spedycyjnych;
  6. sporządza dokumenty rozliczeniowe z kontrahentami i spedycyjno-transportowe w języku polskim i języku angielskim;
  7. analizuje wskaźniki statystyczne stosowane do oceny efektywności usług transportowo – spedycyjnych.

4. Prowadzenie korespondencji i negocjacji

Uczeń:

  1. stosuje przepisy prawa spedycyjnego;
  2. rozróżnia reguły handlu międzynarodowego;
  3. sporządza korespondencję handlową w języku polskim i języku angielskim;
  4. stosuje metody negocjacji w kontaktach z kontrahentem;
  5. dobiera instrumenty marketingowe do rodzaju usługi lub wymagań klienta;
  6. wybiera dostawców i podwykonawców;
  7. przestrzega procedur rozpatrywania reklamacji;
  8. określa zakres odpowiedzialności cywilnej przewoźnika i spedytora;
  9. wybiera rodzaj i zakres ubezpieczeń stosowanych w procesach transportowo – spedycyjnych.

5. Organizowanie procesu załadunkowego i rozładunkowego

  1. charakteryzuje rolę, miejsce i znaczenie logistyki w działalności transportowo-spedycyjnej;
  2. określa rolę centrów logistycznych w łańcuchach dostaw;
  3. rozpoznaje rodzaje budowli magazynowych i ich wyposażenie;
  4. posługuje się dokumentami magazynowymi;
  5. dobiera urządzenia do mechanizacji prac ładunkowych;
  6. opracowuje harmonogram czynności manipulacyjnych oraz określa ich zakres;
  7. nadzoruje przebieg procesu transportowego wykorzystując systemy monitorowania i rejestrowania środków transportu i ładunków;
  8. stosuje międzynarodowe standardy identyfikacji ładunków i wymiany danych.