Kierunek: technik włókiennik
Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego przewiduje możliwość kształcenia w tym zawodzie również w branżowej szkole II stopnia.
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik włókiennik powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- przygotowywania surowców i półproduktów do produkcji wyrobów włókienniczych;
- opracowywania dokumentacji techniczno-technologicznej wytwarzania wyrobów włókienniczych;
- wytwarzania wyrobów włókienniczych;
- wykańczania wyrobów włókienniczych;
- nadzorowania procesów wytwarzania i wykańczania wyrobów włókienniczych.
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(AU.c) i PKZ(AU.s);
PKZ(AU.c) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: operator maszyn w przemyśle włókienniczym, rękodzielnik wyrobów włókienniczych, technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnych, technik włókiennik
Uczeń:
- wykonuje kompozycje kolorystyczne oraz kompozycje płaskie i przestrzenne z zastosowaniem technik rysunkowych;
- rozróżnia surowce, półprodukty i wyroby włókiennicze;
- charakteryzuje sposoby otrzymywania surowców, półproduktów i wyrobów włókienniczych;
- rozróżnia parametry budowy wyrobów włókienniczych;
- charakteryzuje procesy wytwarzania wyrobów włókienniczych;
- klasyfikuje odpady powstałe podczas wytwarzania wyrobów włókienniczych;
- sporządza szkice i rysunki techniczne części maszyn i urządzeń;
- odczytuje oznaczenia i symbole stosowane w rysunkach technicznych;
- rozpoznaje maszyny i urządzenia włókiennicze;
- rozpoznaje części maszyn i urządzeń włókienniczych;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
PKZ(AU.s) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik włókiennik, technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnych
Uczeń:
- projektuje wyroby włókiennicze z zastosowaniem technik komputerowych;
- przestrzega zasad prezentacji i ekspozycji prac plastycznych oraz projektów;
- przestrzega zasad montażu i demontażu zespołów maszyn i urządzeń mechanicznych;
- rozpoznaje rodzaje maszyn i urządzeń elektrycznych;
- określa funkcje zespołów, podzespołów i mechanizmów maszyn i urządzeń;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik włókiennik opisane w części II:
AU.07. Wytwarzanie i wykańczanie wyrobów włókienniczych
1. Obsługiwanie maszyn do wytwarzania liniowych wyrobów włókienniczych
Uczeń:
- rozpoznaje systemy przędzenia surowców;
- dobiera surowce włókiennicze do danego systemu przędzenia;
- dobiera maszyny i urządzenia do wytwarzania liniowych wyrobów włókienniczych;
- określa funkcje zespołów maszyn i urządzeń do przygotowywania surowców i półproduktów w procesie wytwarzania liniowych wyrobów włókienniczych;
- wykonuje czynności związane z zasilaniem maszyn w surowce i półprodukty;
- posługuje się instrukcjami obsługi maszyn włókienniczych stosowanych do wytwarzania liniowych wyrobów włókienniczych;
- reguluje parametry pracy maszyn i urządzeń zgodnie z dokumentacją;
- rozpoznaje i koryguje nieprawidłowości występujące podczas pracy maszyn i urządzeń;
- wykonuje czynności związane z odbiorem przetworzonych surowców;
- wykonuje czynności związane z czyszczeniem i konserwacją maszyn i urządzeń stosowanych do wytwarzania liniowych wyrobów włókienniczych;
- ocenia jakość przygotowanych surowców, półproduktów i liniowych wyrobów włókienniczych.
2. Obsługiwanie maszyn do wytwarzania płaskich wyrobów włókienniczych
Uczeń:
- dobiera wyroby liniowe do wytwarzania płaskich wyrobów włókienniczych;
- dobiera techniki wytwarzania płaskich wyrobów włókienniczych;
- dobiera maszyny i urządzenia do wytwarzania płaskich wyrobów włókienniczych;
- wykonuje czynności związane z zasilaniem maszyn w półprodukty;
- posługuje się instrukcjami obsługi maszyn stosowanych do wytwarzania płaskich wyrobów włókienniczych;
- reguluje parametry pracy maszyn i urządzeń zgodnie z dokumentacją;
- rozpoznaje i koryguje nieprawidłowości występujące w procesie wytwarzania płaskich wyrobów włókienniczych;
- rozpoznaje wady w wytworzonych płaskich wyrobach włókienniczych;
- wykonuje czynności związane z odbiorem wytworzonych płaskich wyrobów włókienniczych;
- wykonuje czynności związane z czyszczeniem i konserwacją maszyn i urządzeń;
- ocenia jakość wykonanych płaskich wyrobów włókienniczych.
3. Przygotowanie surowców i wyrobów włókienniczych do procesu wykańczania
Uczeń:
- dobiera operacje wykańczalnicze do rodzaju surowców i wyrobów włókienniczych;
- wykonuje czynności związane z przygotowaniem surowców i wyrobów włókienniczych do procesu wykańczania;
- dobiera środki chemiczne do zastosowania w procesach przygotowywania wyrobów włókienniczych do wykańczania;
- przygotowuje środki chemiczne do zastosowania w procesach wykańczania wyrobów włókienniczych;
- stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad dotyczących stosowania i przechowywania środków chemicznych;
- przygotowuje maszyny oraz zespoły maszyn i urządzeń do procesów wykańczania wyrobów włókienniczych;
- posługuje się instrukcjami obsługi maszyn stosowanymi podczas przygotowania surowców i wyrobów włókienniczych do procesu wykańczania;
- wykonuje czynności związane z czyszczeniem i konserwacją maszyn i urządzeń.
4. Obsługiwanie maszyn do wykańczania wyrobów włókienniczych
Uczeń:
- dobiera techniki wykańczania wyrobów włókienniczych;
- dobiera maszyny i urządzenia do wykańczania wyrobów włókienniczych;
- wykonuje czynności związane z wykańczaniem wyrobów włókienniczych;
- kontroluje zgodność przebiegu procesu produkcyjnego z założeniami technologicznymi i wzorcami;
- reguluje parametry pracy maszyn i urządzeń zgodnie z dokumentacją;
- rozpoznaje i koryguje nieprawidłowości występujące w procesie wykańczania wyrobów włókienniczych;
- posługuje się instrukcjami obsługi maszyn stosowanych w procesie wykańczania wyrobów włókienniczych;
- wykonuje czynności związane z odbiorem wykończonych wyrobów włókienniczych;
- wykonuje czynności związane z czyszczeniem i konserwacją maszyn i urządzeń;
- ocenia jakość wykonanych wyrobów włókienniczych.
AU.44. Nadzorowanie procesów wytwarzania i wykańczania wyrobów włókienniczych
1. Badanie parametrów surowców i wyrobów włókienniczych
Uczeń:
- rozróżnia techniki wytwarzania wyrobów włókienniczych;
- dobiera metody badania surowców i wyrobów włókienniczych;
- dobiera przyrządy i aparaturę do badania surowców i wyrobów włókienniczych;
- wykonuje pomiary parametrów strukturalnych i użytkowych wyrobów włókienniczych;
- opracowuje i interpretuje wyniki badań laboratoryjnych;
- określa właściwości konfekcyjne i użytkowe wyrobów włókienniczych;
- określa właściwości higieniczne, estetyczne i wytrzymałościowe wyrobów włókienniczych;
- dobiera sposoby konserwacji wyrobów włókienniczych.
2. Opracowywanie dokumentacji wyrobów włókienniczych
Uczeń:
- wykonuje rysunki dyspozycyjne wyrobów włókienniczych;
- dobiera metody i techniki wytwarzania i wykańczania wyrobów włókienniczych;
- dobiera maszyny i urządzenia do wytwarzania i wykańczania wyrobów włókienniczych;
- sporządza receptury procesów wytwarzania i wykańczania wyrobów włókienniczych;
- określa sposób i warunki przechowywania surowców, półproduktów i wyrobów włókienniczych;
- opracowuje plan kontroli międzyoperacyjnej wytwarzania i wykańczania wyrobów włókienniczych.
3. Nadzorowanie procesów wytwarzania i wykańczania wyrobów włókienniczych
Uczeń:
- posługuje się schematami technologicznymi i rysunkami technicznymi maszyn i urządzeń;
- opracowuje instrukcje technologiczne i stanowiskowe;
- monitoruje parametry procesów wytwarzania i wykańczania wyrobów włókienniczych;
- kontroluje parametry półproduktów włókienniczych zgodnie z planem kontroli międzyoperacyjnej;
- opracowuje harmonogram prac związanych z obsługą maszyn i urządzeń do wytwarzania i wykańczania wyrobów włókienniczych;
- wyznacza i ocenia warunki klimatyczne w pomieszczeniach produkcyjnych;
- ocenia stan techniczny maszyn i urządzeń;
- określa nieprawidłowości występujące w procesach wytwarzania i wykańczania wyrobów włókienniczych;
- rozpoznaje błędy w półproduktach i wyrobach włókienniczych powstałe w procesie technologicznym;
- nadzoruje stosowanie środków chemicznych w procesach wykańczania zgodnie z zaleceniami zawartymi w kartach bezpieczeństwa.
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik włókiennik powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię technologii wyrobów włókienniczych, w której powinny być zorganizowane następujące stanowiska:
- stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, ze skanerem, z drukarką kolorową umożliwiającą drukowanie w formacie A3 i z projektorem multimedialnym;
- stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia), podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu wyposażone w: pakiet programów biurowych oraz oprogramowanie wspomagające projektowanie wyrobów włókienniczych, wykonywanie rysunków technicznych i rysunków splotów włókienniczych;
- pracownię włókienniczą, w której powinny być zorganizowane następujące stanowiska:
- stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do Internetu wyposażone w oprogramowanie do analiz i obliczeń chemicznych oraz drukarkę;
- stanowiska badań surowców i wyrobów włókienniczych (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) wyposażone w: wagę laboratoryjną, termometr do pomiaru temperatury powietrza, mikroskop z oprzyrządowaniem do identyfikacji włókien, motowidło, sprawdzian pasmowy, urządzenie do badania równowagi skrętu przędzy, sprzęt laboratoryjny wraz z odczynnikami chemicznymi do identyfikacji włókien, lupę tkacką;
- warsztaty szkolne, w których powinny być zorganizowane następujące stanowiska:
- stanowiska wytwarzania wyrobów włókienniczych nietkanych (jedno stanowisko dla trzech uczniów), wyposażone w: zespół maszyn rozluźniająco-oczyszczających do włókien, zgrzeblarki wałkowe i pokrywkowe, rozciągarki grzebieniowe i wałkowe, czesarki wełniarskie i bawełniarskie, niedoprzędzarki, przędzarki, maszyny modyfikujące nitki: przewijarki, łączniarki do nitek, skręcarki, maszyny do wytwarzania płaskich włókienniczych wyrobów nietkanych, surowiec włókienniczy bawełniany, wełniany, mieszanki w postaci luźnego włókna lub nawojów, półprodukty z różnych surowców, przędzę z włókien naturalnych, chemicznych lub ich mieszanek o różnej numeracji oraz gary przędzalnicze, artykuły techniczne do obsługi maszyn, motak, skrętomierz, wagę kątową,
- stanowiska wytwarzania wyrobów tkanych (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), wyposażone w: maszyny przygotowujące przędzę do tkania, snowarkę, klejarkę, stojak do osnów i tkanin oraz stojak do przewlekania osnów, wiązarki osnów, krosna tkackie, wybijarki wzornic, artykuły techniczne do krosien, przędzę z włókien naturalnych i chemicznych o różnych numeracjach i na różnych kształtach nawojów,
- stanowiska wytwarzania wyrobów dzianych (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), wyposażone w: maszyny przygotowujące przędzę do dziania, szydełkarki płaskie, szydełkarki cylindryczne, falowarki, maszyny osnowowe, przędzę z włókien naturalnych, chemicznych lub ich mieszanki o różnej numeracji i na różnych kształtach nawojów oraz dziewiarskie narzędzia pomocnicze,
- stanowiska procesów wykańczalniczych (jedno stanowisko dla trzech uczniów), wyposażone w: maszyny i urządzenia do chemicznej obróbki włókna luźnego i wyrobów włókienniczych, maszyny i urządzenia do chemicznej obróbki tkanin i dzianin, maszyny i urządzenia do drukowania wyrobów włókienniczych, urządzenia do przygotowania farb drukarskich, urządzenia do magazynowania i rozprowadzania chemikaliów oraz surowce i wyroby włókiennicze;
Kształcenie praktyczne powinno odbywać się w: warsztatach szkolnych, placówkach kształcenia praktycznego oraz podmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).
- Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno--usługowego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
300 godz. |
AU.07. Wytwarzanie i wykańczanie wyrobów włókienniczych |
800 godz. |
AU.44. Nadzorowanie procesów wytwarzania i wykańczania wyrobów włókienniczych |
250 godz. |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych danego typu, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.