Kierunek: technik realizacji nagrań i nagłośnień
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik realizacji nagrań i nagłośnień powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- realizowania nagrań we współpracy z realizatorem dźwięku;
- obsługiwania systemu MIDI;
- realizowania nagłośnień we współpracy z realizatorem dźwięku;
- rejestrowania materiału dźwiękowego;
- montowania, przetwarzania i archiwizowania materiału dźwiękowego.
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru artystycznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(ST.a);
PKZ(ST.a) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik realizacji dźwięku, technik realizacji nagrań i nagłośnień
Uczeń:
- charakteryzuje falę akustyczną, jej parametry oraz zjawiska towarzyszące propagacji fali akustycznej;
- dokonuje analizy zjawiska pochłaniania dźwięku i izolacji akustycznej;
- charakteryzuje cechy akustyczne mowy ludzkiej;
- wykorzystuje właściwości słuchu ludzkiego w procesie realizacji dźwięku;
- charakteryzuje cechy akustyczne instrumentów muzycznych;
- rozróżnia elementy dzieła muzycznego;
- charakteryzuje style muzyczne na podstawie analizy słuchowej;
- wykorzystuje określone elementy wiedzy z historii muzyki w realizacji zadań zawodowych;
- odtwarza na fortepianie prosty zapis nutowy;
- posługuje się terminologią z zakresu elektroakustyki;
- rozróżnia rodzaje głośników i mikrofonów oraz charakteryzuje ich właściwości;
- rozróżnia urządzenia rejestrujące;
- charakteryzuje urządzenia i techniki przetwarzania dźwięku;
- stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych;
- dobiera przyrządy pomiarowe;
- wykonuje połączenia układów elektrycznych i elektronicznych na podstawie dokumentacji;
- przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel i wykresów oraz sporządza wykresy w skali logarytmicznej (nie dotyczy osób słabowidzących i niewidomych);
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik realizacji nagrań i nagłośnień opisane w części II:
ST.02. Realizacja nagrań
1. Rejestrowanie materiału dźwiękowego
Uczeń:
- rozróżnia elementy oraz określa właściwości mikserów dźwięku i przedwzmacniaczy mikrofonowych;
- konfiguruje i obsługuje sprzętowe konsolety mikserskie;
- dokonuje analizy zleceń dotyczących rejestracji materiału dźwiękowego;
- planuje i wykonuje adaptację akustyczną planu nagraniowego;
- wykonuje pomiary akustyki pomieszczeń;
- posługuje się terminologią dotyczącą procesów i urządzeń elektroakustycznych;
- charakteryzuje zjawiska akustyczne i psychoakustyczne;
- organizuje plan nagraniowy;
- dobiera rodzaje i modele mikrofonów do rejestracji ścieżki dźwiękowej;
- stosuje różne techniki mikrofonowania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu instrumentoznawstwa;
- rozróżnia parametry instrumentów muzycznych istotne dla rejestracji dźwięku;
- stosuje kompresory, ograniczniki, bramki szumów;
- obsługuje urządzenia rejestrujące materiał dźwiękowy;
- charakteryzuje nośniki do zapisu dźwięku;
- posługuje się instrukcjami obsługi urządzeń elektroakustycznych;
- rozpoznaje style muzyczne na podstawie analizy słuchowej;
- charakteryzuje techniki wydobywania dźwięku z instrumentów akustycznych;
- odtwarza na fortepianie prosty zapis nutowy;
- wykorzystuje wiedzę z historii muzyki do realizacji określonych zadań;
- rozróżnia elementy dzieła muzycznego;
- dokonuje subiektywnej oceny jakości nagrań dźwiękowych.
2. Postprodukcja materiałów dźwiękowych
Uczeń:
- konfiguruje i obsługuje konsolety mikserskie;
- konfiguruje i obsługuje programy do wielośladowego miksowania dźwięku;
- stosuje techniki automatyzacji procesu miksowania materiału dźwiękowego;
- przetwarza dźwięk z zastosowaniem techniki analogowej i cyfrowej;
- rozróżnia procesory przetwarzające intonację, barwę, dynamikę i przestrzeń dźwięku;
- stosuje standardy połączeń procesorów przetwarzających dźwięk;
- obsługuje sprzętowe i programowe procesory przetwarzające intonację, barwę, dynamikę i przestrzeń dźwięku;
- określa zastosowanie procesorów przekształcających w nagraniach dźwięku;
- charakteryzuje metody i urządzenia do edycji dźwięku;
- stosuje programy komputerowe do montażu dźwięku;
- wykonuje prace z zakresu montażu cyfrowego i analogowego dźwięku;
- sporządza kopie materiałów dźwiękowych na różnych nośnikach;
- sporządza opisy nośników dźwięku;
- wykonuje materiały dźwiękowe o różnym charakterze;
- przestrzega zasad archiwizacji materiału dźwiękowego;
- rozróżnia parametry techniczne plików dźwiękowych;
- obsługuje programy do konwersji plików dźwiękowych;
- obsługuje programy edycji danych uzupełniających w plikach dźwiękowych;
- wykonuje konserwację konsolet mikserskich, przedwzmacniaczy mikrofonowych, procesorów przetwarzających dźwięk.
3. Edycja komunikatów systemu MIDI
Uczeń:
- charakteryzuje właściwości systemu MIDI;
- dokonuje połączeń sprzętowych i programowych w systemie MIDI;
- dobiera programy sekwencerowe;
- rejestruje i odtwarza zdarzenia MIDI;
- zapisuje i odczytuje pliki MIDI;
- edytuje zdarzenia MIDI;
- identyfikuje rozszerzenia standardu MIDI;
- posługuje się komunikatami System Exclusive do przesyłania ustawień MIDI;
- posługuje się komunikatami MMC (ang. MIDI Machine Control), MTC (ang. MIDI Time Code) i BeatClock (ang. MIDI Clock Beat) do synchronizacji MIDI z innymi urządzeniami studia dźwiękowego.
4. Edycja instrumentów MIDI
Uczeń:
- konfiguruje programowe i sprzętowe instrumenty MIDI;
- rozróżnia elementy sterujące instrumentów MIDI;
- rozróżnia bloki generujące dźwięk w instrumentach MIDI;
- edytuje obwiednie i generatory LFO (ang. Low Frequency Oscillator) w instrumentach MIDI;
- stosuje i programuje arpeggiator w instrumentach MIDI;
- dokonuje mapowania kontrolerów MIDI;
- obsługuje programy do edycji instrumentów MIDI;
- wykonuje konserwację instrumentów MIDI.
ST.03. Realizacja nagłośnień
1. Dobór urządzeń dźwiękowych do realizacji nagłośnienia
Uczeń:
- rozróżnia elementy mikserów dźwięku oraz przedwzmacniaczy mikrofonowych;
- konfiguruje i obsługuje sprzętowe konsolety mikserskie;
- dobiera i rozmieszcza urządzenia nagłaśniające we współpracy z realizatorem dźwięku;
- przestrzega zasad organizacji planu realizacji dźwięku;
- dokonuje analizy danych znamionowych urządzeń przed ich zastosowaniem;
- posługuje się instrukcjami obsługi urządzeń do realizacji nagłośnienia;
- określa sprawność i przydatność urządzeń oraz sprzętu pomocniczego do wykonania nagłośnienia;
- lokalizuje i usuwa uszkodzenia urządzeń;
- charakteryzuje urządzenia do realizacji dźwięku;
- stosuje różne połączenia i zestawienia urządzeń do realizacji dźwięku;
- przestrzega zasad sporządzania kosztorysu oraz zapotrzebowania materiałowego.
2. Wykonywanie nagłośnienia plenerowego, estradowego i teatralnego
Uczeń:
- organizuje plan nagłaśniania i rozmieszczania urządzeń nagłaśniających we współpracy z realizatorem dźwięku;
- konfiguruje i obsługuje konsolety mikserskie do realizacji nagłośnienia i realizacji odsłuchu;
- obsługuje systemy mikrofonowe;
- stosuje sposoby przetwarzania i odtwarzania dźwięku;
- zestawia urządzenia do realizacji dźwięku za pomocą różnych połączeń;
- współpracuje z podległymi pracownikami w trakcie prac nagłośnieniowych;
- posługuje się specjalistyczną terminologią zawodową.
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik realizacji nagrań i nagłośnień powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię badań urządzeń elektroakustycznych i nagłośnieniowych, wyposażoną w: stanowiska pomiarowe (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), zasilane napięciem 230/400 V prądu przemiennego, zabezpieczone ochroną przeciwporażeniową, wyposażone w wyłączniki awaryjne i wyłącznik awaryjny centralny; analizator widma sygnałów akustycznych; mikrofony pomiarowe; zasilacze stabilizowane napięcia stałego 0 – 24 V; autotransformatory; generatory funkcyjne; generatory funkcyjne z wyjściem mocy; przyrządy pomiarowe analogowe i cyfrowe; zestawy nagłośnieniowe (jeden zestaw dla dziesięciu uczniów), w tym konsoletę mikserską co najmniej 12-kanałową z połączeniem cyfrowym z komputerem, equalizer graficzny tercjowy, kompresor/limiter; pogłos cyfrowy, wzmacniacz mocy i kolumny głośnikowe, zestaw mikrofonów, multicore, statywy, d-box; stanowisko komputerowe z oprogramowaniem do symulacji pracy układów elektrycznych i elektronicznych oraz do obróbki wyników pomiarów;
- studio nagrań z reżysernią dźwięku (dla dziesięciu uczniów), adaptowane akustycznie, wyposażone w: stół mikserski analogowy, stół mikserski cyfrowy, procesory dynamiczne i pogłosowe, głośniki odsłuchowe ze wzmacniaczami mocy, mikrofony dynamiczne, mikrofony pojemnościowe ze zmienną charakterystyką kierunkową, d-boxy, przedwzmacniacze mikrofonowe, statywy mikrofonowe, kable mikrofonowe i połączeniowe, słuchawki, instrumenty elektroniczne wyposażone w system MIDI, urządzenia do rejestracji dźwięku, stanowisko komputerowe z interfejsami oprogramowaniem do rejestracji i edycji MIDI i dźwięku.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, studiach nagrań dźwięku oraz innych podmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).
- Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru artystycznego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
320 godz. |
ST.02. Realizacja nagrań |
520 godz. |
ST.03. Realizacja nagłośnień |
510 godz. |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.