Kierunek: technik realizacji dźwięku
Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego przewiduje możliwość kształcenia w tym zawodzie również w szkole policealnej.
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik realizacji dźwięku powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- rejestrowania materiału dźwiękowego;
- obsługiwania urządzeń i programów systemu MIDI;
- wykonywania montażu, konwersji i archiwizacji materiału dźwiękowego;
- wykonywania miksowania i przetwarzania materiału dźwiękowego.
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru artystycznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(ST.a);
PKZ(ST.a) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: technik realizacji dźwięku, technik realizacji nagrań i nagłośnień
Uczeń:
- charakteryzuje falę akustyczną, jej parametry oraz zjawiska towarzyszące propagacji fali akustycznej;
- dokonuje analizy zjawiska pochłaniania dźwięku i izolacji akustycznej;
- charakteryzuje cechy akustyczne mowy ludzkiej;
- wykorzystuje właściwości słuchu ludzkiego w procesie realizacji dźwięku;
- charakteryzuje cechy akustyczne instrumentów muzycznych;
- rozróżnia elementy dzieła muzycznego;
- charakteryzuje style muzyczne na podstawie analizy słuchowej;
- wykorzystuje określone elementy wiedzy z historii muzyki w realizacji zadań zawodowych;
- odtwarza na fortepianie prosty zapis nutowy;
- posługuje się terminologią z zakresu elektroakustyki;
- rozróżnia rodzaje głośników i mikrofonów oraz charakteryzuje ich właściwości;
- rozróżnia urządzenia rejestrujące;
- charakteryzuje urządzenia i techniki przetwarzania dźwięku;
- stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych;
- dobiera przyrządy pomiarowe;
- wykonuje połączenia układów elektrycznych i elektronicznych na podstawie dokumentacji;
- przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel i wykresów oraz sporządza wykresy w skali logarytmicznej (nie dotyczy osób słabowidzących i niewidomych);
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik realizacji dźwięku opisane w części II:
ST.04. Montaż nagrań dźwiękowych
1. Preprodukcja nagrań dźwiękowych
Uczeń:
- posługuje się dokumentacją produkcji nagrań dźwiękowych;
- prowadzi dokumentację prac dotyczących montażu nagrań dźwiękowych;
- rozróżnia parametry techniczne nagrań i plików dźwiękowych;
- dobiera i przygotowuje programy do montażu nagrań dźwiękowych.
2. Edytowanie nagrań dźwiękowych
Uczeń:
- dokonuje montażu nagrań dźwiękowych na podstawie dokumentacji;
- normalizuje pliki dźwiękowe zgodnie z dokumentacją;
- obsługuje programy do konwersji plików dźwiękowych;
- dokonuje edycji znaczników w plikach dźwiękowych;
- sporządza kopie materiałów dźwiękowych na różnych nośnikach;
- przestrzega zasad archiwizacji materiału dźwiękowego.
ST.05. Realizacja nagrań studyjnych
1. Rejestrowanie dźwięku
Uczeń:
- posługuje się dokumentacją produkcji nagrań dźwiękowych;
- sporządza harmonogram prac dotyczących rejestracji dźwięku;
- posługuje się terminologią dotyczącą procesów i urządzeń elektroakustycznych;
- przygotowuje i podłącza mikrofony oraz osprzęt pomocniczy do rejestracji dźwięku;
- charakteryzuje urządzenia rejestrujące dźwięk;
- charakteryzuje nośniki do zapisu dźwiękowego;
- obsługuje analogowe i cyfrowe urządzenia do rejestracji dźwięku;
- charakteryzuje rodzaje mikserów fonicznych;
- rozróżnia elementy mikserów fonicznych;
- konfiguruje i obsługuje sprzętowe konsolety mikserskie;
- charakteryzuje rodzaje przedwzmacniaczy mikrofonowych;
- rozróżnia elementy przedwzmacniaczy mikrofonowych;
- dobiera rodzaje i modele mikrofonów do rejestracji ścieżki dźwiękowej;
- stosuje różne techniki mikrofonowania źródeł dźwięku;
- wykonuje konserwację mikrofonów, rejestratorów i osprzętu pomocniczego;
- posługuje się instrukcjami obsługi urządzeń elektroakustycznych;
- charakteryzuje zjawiska akustyczne i psychoakustyczne;
- wykorzystuje wiedzę z zakresu instrumentoznawstwa;
- charakteryzuje style muzyczne na podstawie analizy słuchowej;
- wykorzystuje określone elementy wiedzy z historii muzyki w trakcie realizacji określonych zadań;
- rozróżnia elementy dzieła muzycznego;
- rozróżnia parametry instrumentów muzycznych istotne dla rejestracji dźwięku;
- wykorzystuje wiedzę dotyczącą skali instrumentów muzycznych;
- charakteryzuje techniki wydobywania dźwięku z instrumentów akustycznych;
- odtwarza na fortepianie prosty zapis nutowy;
- korzysta z różnych źródeł informacji oraz z doradztwa specjalistycznego;
- dokonuje subiektywnej oceny jakości nagrań dźwiękowych.
2. Postprodukcja dźwięku
Uczeń:
- konfiguruje i obsługuje sprzętowe konsolety mikserskie;
- konfiguruje i obsługuje programy do wielośladowego miksowania dźwięku;
- stosuje techniki automatyzacji procesu miksowania;
- stosuje standardy produkcji dźwięku;
- przetwarza dźwięk z zastosowaniem techniki analogowej i cyfrowej;
- rozróżnia procesory przetwarzające intonację, barwę, dynamikę i przestrzeń dźwięku;
- stosuje standardy połączeń procesorów przetwarzających dźwięk;
- obsługuje sprzętowe i programowe procesory przetwarzające intonację, barwę, dynamikę i przestrzeń dźwięku;
- określa zastosowanie procesorów przekształcających nagrania dźwiękowe;
- wykonuje konserwację konsolet mikserskich, przedwzmacniaczy dźwięku oraz procesorów przetwarzających dźwięk.
- Edycja komunikatów systemu MIDI
Uczeń:
- charakteryzuje właściwości systemu MIDI;
- dokonuje sprzętowych i programowych połączeń w systemie MIDI;
- dobiera programy sekwencerowe;
- rejestruje i odtwarza zdarzenia MIDI;
- zapisuje i odczytuje pliki MIDI;
- edytuje zdarzenia MIDI;
- identyfikuje rozszerzenia standardu MIDI;
- posługuje się komunikatami System Exclusive do przesyłania ustawień MIDI;
- posługuje się komunikatami MMC, MTC i BeatClock do synchronizacji MIDI z innymi urządzeniami studia dźwiękowego.
- Edycja instrumentów MIDI
Uczeń:
- konfiguruje programowe i sprzętowe instrumenty MIDI;
- rozróżnia elementy sterujące instrumentów MIDI;
- rozróżnia bloki generujące dźwięk w instrumentach MIDI;
- edytuje obwiednie i generatory LFO (Low Frequency Oscillator) w instrumentach MIDI;
- stosuje i programuje arpeggiator w instrumentach MIDI;
- dokonuje mapowania kontrolerów MIDI;
- obsługuje programy do edycji instrumentów MIDI;
- wykonuje konserwację instrumentów MIDI.
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik realizacji dźwięku powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię badań urządzeń elektroakustycznych i nagłośnieniowych, wyposażoną w: stanowiska pomiarowe (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), zasilane napięciem 230/400 V prądu przemiennego, zabezpieczone ochroną przeciwporażeniową, wyposażone w wyłączniki awaryjne i wyłącznik awaryjny centralny; analizator widma sygnałów akustycznych; mikrofony pomiarowe; zasilacze stabilizowane napięcia stałego 0 – 24 V; autotransformatory; generatory funkcyjne; generatory funkcyjne z wyjściem mocy; przyrządy pomiarowe analogowe i cyfrowe; zestawy nagłośnieniowe (jeden zestaw dla dziesięciu uczniów), w tym konsoletę mikserską 12-kanałową z połączeniem cyfrowym z komputerem, equalizer graficzny tercjowy, kompresor/limiter; pogłos cyfrowy, wzmacniacz mocy i kolumny głośnikowe, zestaw mikrofonów, multicore, statywy, d-box; stanowisko komputerowe z oprogramowaniem do symulacji pracy układów elektrycznych i elektronicznych oraz do obróbki wyników pomiarów;
- pracownię percepcji i oceny dźwięku, wyposażoną w: stanowisko odsłuchowe (wzmacniacz mocy i co najmniej dwa rodzaje kolumn głośnikowych) oraz indywidualne systemy słuchawkowe (jeden system dla jednego ucznia), mikrofony pomiarowe, generatory testowych sygnałów dźwiękowych (przebiegi sinusoidalne, prostokątne, piłokształtne, szumy), analogowe i cyfrowe przyrządy pomiarowe, graficzny korektor tercjowy, procesor dynamiczny, linię opóźniającą, pogłos cyfrowy, procesory modulacyjne, zestaw mikrofonów, statywy, d-boxy, stanowisko komputerowe z oprogramowaniem do analizy dźwięku oraz symulacji pracy układów elektrycznych i elektronicznych oraz do obróbki wyników pomiarów, zasilane napięciem 230 V prądu przemiennego, zabezpieczoneochroną przeciwporażeniową, wyposażone w wyłączniki awaryjne i wyłącznik awaryjny centralny;
- studio nagrań z reżysernią dźwięku (dla dziesięciu uczniów), adaptowane akustycznie, wyposażone w: stół mikserski analogowy, stół mikserski cyfrowy, makietę mikserską, korektory, procesory dynamiczne, pogłosowe i efektowe, głośniki odsłuchowe ze wzmacniaczami mocy, mikrofony dynamiczne, mikrofony pojemnościowe ze zmienną charakterystyką kierunkową, d-boxy, przedwzmacniacze mikrofonowe, statywy mikrofonowe, kable mikrofonowe, połączeniowe i wieloparowe, słuchawki, instrumenty elektroniczne wyposażone w system MIDI, urządzenia do rejestracji dźwięku, konwertery analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe, interfejsy MIDI, stanowiska komputerowe z oprogramowaniem do rejestracji oraz edycji dźwięku i MIDI;
ponadto każda pracownia powinna być wyposażone w multimedialne źródła informacji oraz tekstowe źródła informacji w formie drukowanej w czarnodruku i w znakach pisma Braille’a.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, studiach nagrań dźwiękowych, wytwórniach filmowych, ośrodkach telewizyjnych i radiowych.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).
- Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru artystycznego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
320 godz. |
ST.04. Montaż nagrań dźwiękowych |
510 godz. |
ST.05. Realizacja nagrań studyjnych |
520 godz. |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując, z wyjątkiem szkoły policealnej dla dorosłych, minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.