Kierunek: technik hotelarstwa

  1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik hotelarstwa powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

  1. prowadzenia działalności promocyjnej oraz sprzedaż usług hotelarskich;
  2. rezerwowania usług hotelarskich;
  3. wykonywania prac związanych z obsługą gości w recepcji;
  4. przygotowywania jednostek mieszkalnych do przyjęcia gości;
  5. przygotowywania i podawania śniadań w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie;
  6. przyjmowania i realizacji zamówień na hotelarskie usługi dodatkowe.
  1. EFEKTY KSZTAŁCENIA

Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:

  1. efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;

    (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
    Uczeń:

    1. rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
    2. rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
    3. określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
    4. przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
    5. określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
    6. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
    7. organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    8. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
    9. przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    10. udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.

    (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
    Uczeń:

    1. stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
    2. stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
    3. stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
    4. rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
    5. analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
    6. inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
    7. przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
    8. prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
    9. obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
    10. planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
    11. optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.

    (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
    Uczeń:

    1. posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
    2. interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
    3. analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
    4. formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
    5. korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.

    (KPS). Kompetencje personalne i społeczne
    Uczeń:

    1. przestrzega zasad kultury i etyki;
    2. jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
    3. przewiduje skutki podejmowanych działań;
    4. jest otwarty na zmiany;
    5. potrafi radzić sobie ze stresem;
    6. aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
    7. przestrzega tajemnicy zawodowej;
    8. potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
    9. potrafi negocjować warunki porozumień;
    10. współpracuje w zespole.

    (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
    Uczeń:

    1. planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
    2. dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
    3. kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
    4. ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
    5. wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
    6. komunikuje się ze współpracownikami.
  2. efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru turystyczno-gastronomicznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(TG.f);

    PKZ(TG.f) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik hotelarstwa

    Uczeń:

    1. rozróżnia rodzaje i kategorie obiektów świadczących usługi hotelarskie;
    2. rozróżnia rodzaje usług hotelarskich;
    3. rozróżnia piony funkcjonalne obiektów świadczących usługi hotelarskie;
    4. rozróżnia rodzaje jednostek mieszkalnych;
    5. analizuje rynek usług hotelarskich;
    6. rozróżnia zasady i narzędzia marketingu;
    7. określa rodzaje turystyki;
    8. charakteryzuje zasady racjonalnego żywienia;
    9. stosuje przepisy prawa dotyczące świadczenia usług hotelarskich;
    10. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
  3. efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik hotelarstwa opisane w części II:

    TG.12. Planowanie i realizacja usług w recepcji

    1. Rezerwacja usług hotelarskich

    Uczeń:

    1. rozróżnia zadania oraz wyposażenie recepcji hotelowej;
    2. dobiera oferty hotelowe zgodnie z potrzebami gości;
    3. stosuje instrumenty promocji usług hotelarskich;
    4. przestrzega zasad rezerwacji usług dla gości indywidualnych i grup;
    5. rezerwuje usługi hotelarskie, korzystając z systemów rezerwacyjnych;
    6. sporządza dokumentację związaną z rezerwacją usług hotelarskich;
    7. przygotowuje dane dotyczące usług rezerwowanych dla innych komórek organizacyjnych obiektu świadczącego usługi hotelarskie.

    2. Obsługa gości przyjeżdżających i wyjeżdżających

    Uczeń:

    1. przestrzega procedur związanych z obsługą gości w recepcji;
    2. rozpoznaje oczekiwania gości związane z pobytem w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie;
    3. sporządza dokumentację związaną z procedurami check-in i check-out;
    4. udziela informacji turystycznej;
    5. oferuje usługi dodatkowe zgodnie z ofertą obiektu świadczącego usługi hotelarskie;
    6. przygotowuje informacje dotyczące przybyłych gości dla innych komórek organizacyjnych obiektu;
    7. rozróżnia formy płatności stosowane w sprzedaży usług hotelarskich;
    8. przestrzega zasad rozliczania kosztów pobytu gości w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie;
    9. sporządza dokumentację związaną z rozliczaniem kosztów pobytu gości.

    TG.13. Obsługa gości w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie

    1. Utrzymywanie czystości i porządku w jednostkach mieszkalnych

    Uczeń:

    1. rozróżnia stanowiska pracy w dziale służby pięter;
    2. rozróżnia rodzaje jednostek mieszkalnych oraz ich wyposażenie;
    3. rozróżnia rodzaje prac porządkowych;
    4. dobiera techniki sprzątania w jednostkach mieszkalnych, odpowiednie urządzenia, sprzęt i środki do rodzaju wykonywanych prac porządkowych;
    5. obsługuje urządzenia i sprzęt do utrzymywania czystości;
    6. stosuje środki czyszczące i dezynfekcyjne;
    7. przygotowuje jednostki mieszkalne do przyjęcia gości;
    8. utrzymuje czystość i porządek w części ogólnodostępnej obiektu;
    9. przestrzega zasad odpowiedzialności materialnej dotyczącej wyposażenia obiektu i mienia gości;
    10. przestrzega procedur postępowania z rzeczami pozostawionymi przez gości.

    2. Przygotowywanie i podawanie śniadań

    Uczeń:

    1. przestrzega zasad przechowywania żywności;
    2. przestrzega zasad sporządzania jadłospisów;
    3. rozróżnia rodzaje śniadań hotelowych;
    4. rozróżnia metody i techniki przygotowania śniadań;
    5. dobiera surowce do sporządzania potraw i napojów;
    6. użytkuje sprzęt i urządzenia pomocnicze do przygotowywania i podawania potraw i napojów;
    7. przygotowuje potrawy i napoje;
    8. rozróżnia formy i przestrzega zasad podawania śniadań;
    9. dobiera formy podawania śniadań do potrzeb gości i możliwości obiektu;
    10. rozróżnia bieliznę i zastawę stołową;
    11. stosuje techniki nakrywania stołu;
    12. dobiera sprzęt i zastawę stołową do ekspedycji śniadań;
    13. przygotowuje salę konsumpcyjną do obsługi gości;
    14. stosuje przepisy sanitarno-epidemiologiczne dotyczące sporządzania potraw.

    3. Organizacja usług dodatkowych w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie

    Uczeń:

    1. klasyfikuje hotelarskie usługi dodatkowe;
    2. przestrzega zasad i rozróżnia formy przyjmowania i realizacji zamówień dotyczących usług dodatkowych;
    3. przyjmuje oraz realizuje zamówienia gości w zakresie usług dodatkowych;
    4. organizuje usługi dodatkowe zgodnie z zamówieniem;
    5. sporządza dokumentację dotyczącą przyjmowania i realizacji zamówień dotyczących usług dodatkowych.
  1. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik hotelarstwa powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:

  1. pracownię hotelarską, w której powinny być zorganizowane następujące stanowiska:
    1. recepcja hotelowa, wyposażona w: ladę recepcyjną, dwa komputery (połączone sieciowo) z oprogramowaniem do obsługi gości, drukarkę fiskalną, czytnik kart płatniczych, aparat telefoniczny, faks, sejf depozytowy,
    2. jednostka mieszkalna, wyposażona w: łóżko, pościel, bieliznę pościelową, szafę lub wnękę z wieszakami, stolik nocny lub szafkę, krzesło, biurko, radio, lustro, bagażnik, wieszak na wierzchnią odzież, zestaw ręczników i wyposażenie dodatkowe (igielnik, torbę na bieliznę, środki higieniczne, zestaw kosmetyków hotelowych, elementy dekoracyjne, materiały informacyjno-reklamowe) oraz węzeł higieniczno-sanitarny, wyposażony w: umywalkę z półką lub blatem i oświetleniem, lustro, wannę lub kabinę z natryskiem, WC, pojemnik na śmieci;
    ponadto w pracowni powinno znajdować się pomieszczenie magazynowe, wyposażone w: wózek hotelowej obsługi pięter z pełnym zestawem, odkurzacz, ręczny sprzęt porządkowy, regał z bielizną hotelową, środki czystości i środki do dezynfekcji, środki ochrony indywidualnej, pojemnik na śmieci, apteczkę oraz instrukcje obsługi urządzeń;
  2. pracownię obsługi, w której powinny być zorganizowane stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia) z dostępem do Internetu, z drukarką sieciową i ze skanerem oraz z oprogramowaniem do obsługi gości oraz drukarkę sieciową i skaner; plansze, przezrocza i filmy dydaktyczne dotyczące rodzajów, kategorii i struktury organizacyjnej obiektów hotelarskich oraz usług hotelarskich, regulaminy hotelowe, cenniki usług, rozkłady jazdy przewoźników autobusowych, kolejowych, lotniczych, promowych, katalogi biur podróży, przewodniki i informatory, mapy i atlasy, oferty firm świadczących usługi dla zakładów hotelarskich, formularze i wzory dokumentów;
  3. 3) pracownię przygotowania i ekspedycji śniadań, w której powinny być zorganizowane następujące stanowiska:
    1. stanowiska mycia rąk (jedno stanowisko dla dziesięciu uczniów), wyposażone w: umywalkę z instalacją zimnej i ciepłej wody, dozownik do mydła, środki do dezynfekcji, ręczniki papierowe;
    2. stanowiska obsługi gości (jedno stanowisko dla trzech uczniów), wyposażone w: stoły i krzesła, pomocniki kelnerskie, bieliznę i zastawę stołową, tace i drobny sprzęt kelnerski oraz elementy do dekoracji stołów;
    3. stanowiska sporządzania śniadań i napojów (jedno stanowisko dla trzech uczniów), wyposażone w: ekspres do kawy i herbaty, naczynia i drobny sprzęt kuchenny, stół stalowy lub blat roboczy, zlewozmywak dwukomorowy z instalacją ciepłej i zimnej wody;
    ponadto pracownia powinna być wyposażona w: chłodziarkę z zamrażarką, zmywarkę do naczyń, kuchnię gazową lub elektryczną, kuchenkę mikrofalową, podgrzewacze do potraw i talerzy, wózki kelnerskie z wyposażeniem, kosz na odpady, apteczkę, instrukcje obsługi urządzeń.

Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego oraz podmiotach świadczących usługi hotelarskie. Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 8 tygodni (320 godzin).

  1. Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru turystyczno-gastronomicznego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów

390 godz.

TG.12. Planowanie i realizacja usług w recepcji

480 godz.

TG.13. Obsługa gości w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie

320 godz.

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.