Kwalifikacja Z.18

Z.18. Świadczenie usług medycznych w zakresie protetyki słuchu

1. Wykonywanie badań słuchu

Uczeń:

1) charakteryzuje anatomię i fizjologię narządu słuchu;

2) opisuje drogę przewodzenia bodźców słuchowych i wskazuje rodzaje zaburzeń w tym przewodzeniu;

3) charakteryzuje czynniki wpływające na powstawanie niedosłuchu;

4) rozróżnia rodzaje niedosłuchu zależnie od lokalizacji uszkodzenia narządu słuchu;

5) organizuje i wyposaża stanowisko do badania słuchu zgodnie z wymaganiami zawodowymi oraz zasadami ergonomii;

6) przeprowadza wywiad z pacjentem niedosłyszącym;

7) informuje pacjenta o przebiegu planowanego badania słuchu;

8) opisuje prawidłowy obraz ucha zewnętrznego i analizuje jego wygląd;

9) przeprowadza badanie otoskopowe;

10) charakteryzuje metody badania słuchu u dorosłych i dzieci;

11) rozróżnia aparaturę do badania słuchu u dorosłych i dzieci;

12) posługuje się przetwornikami elektroakustycznymi, takimi jak: głośnik, mikrofon, słuchawka oraz podstawowymi przyrządami do pomiarów elektroakustycznych;

13) nagrywa i odtwarza dźwięki z wykorzystaniem urządzeń analogowych i cyfrowych oraz posługuje się typowymi programami do edycji i obróbki dźwięku;

14) wyjaśnia specyfikę przeprowadzania badań audiometrycznych u dzieci;

15) wykonuje badania słuchu u dorosłych i dzieci, w tym posługuje się odpowiednimi technikami zagłuszania ucha niebadanego;

16) opisuje zachowania pacjenta podczas badania słuchu, na które należy zwracać uwagę;

17) obserwuje zachowanie pacjenta podczas badania słuchu u dorosłych i dzieci;

18) analizuje i ocenia ubytek słuchu na podstawie badania słuchu.

2. Dobieranie i dopasowywanie aparatów słuchowych i urządzeń wspomagających słyszenie

Uczeń:

1) określa i analizuje potrzeby pacjenta pod kątem doboru aparatów słuchowych i urządzeń wspomagających słyszenie;

2) posługuje się terminologią z zakresu akustyki i psychoakustyki;

3) określa etapy doboru aparatów słuchowych i urządzeń wspomagających słyszenie;

4) określa cele i przestrzega zasad przy wykonywaniu odlewów ucha;

5) ocenia i porównuje materiały stosowane w otoplastyce;

6) przestrzega zasad modelowania przestrzennego w otoplastyce;

7) wykonuje odlew ucha;

8) opisuje etapy procesu technologicznego wykonania indywidualnej wkładki usznej i obudowy aparatu wewnątrzusznego;

9) bierze udział w procesie wytwarzania indywidualnych wkładek usznych oraz obudów aparatów wewnątrzusznych;

10) rozpoznaje odczyny alergiczne na materiały i środki stosowane w protetyce słuchu;

11) opisuje budowę aparatu słuchowego i rozróżnia dane techniczne aparatów słuchowych różnych producentów;

12) wyjaśnia funkcje układów obróbki sygnału stosowanych w aparatach słuchowych;

13) ocenia na podstawie pomiarów właściwości różnych źródeł zasilania aparatów słuchowych;

14) klasyfikuje rodzaje aparatów słuchowych według określonych kryteriów;

15) wykonuje pomiary podstawowych charakterystyk aparatów słuchowych;

16) różnicuje urządzenia wspomagające słyszenie u dorosłych i dzieci;

17) korzysta z osiągnięć techniki w dziedzinie produkcji aparatów słuchowych i urządzeń wspomagających słyszenie;

18) współpracuje z lekarzem specjalistą przy doborze aparatów słuchowych;

19) korzysta z programów komputerowych wspomagających dopasowywanie aparatów słuchowych;

20) opisuje metody protezowania słuchu u dorosłych i dzieci;

21) dobiera i dopasowuje aparaty słuchowe do potrzeb pacjentów dorosłych i dzieci;

22) dobiera i dopasowuje urządzenia wspomagające słyszenie do potrzeb pacjentów dorosłych i dzieci;

23) ocenia skuteczność protezowania na podstawie testów kontrolnych;

24) wymienia i dobiera urządzenia do indywidualnej ochrony słuchu.

3. Sprawowanie opieki audioprotetycznej nad osobą niedosłyszącą po doborze aparatów słuchowych

Uczeń:

1) przygotowuje plan sprawowania indywidualnej opieki nad pacjentem po doborze aparatów słuchowych i urządzeń wspomagających słyszenie;

2) klasyfikuje potrzeby pacjenta z upośledzeniem słuchu w różnych okresach życia;

3) określa ogólnorozwojowe i społeczne następstwa upośledzenia słuchu;

4) opisuje sposoby rehabilitacji zaburzeń słuchu u dorosłych i dzieci;

5) wskazuje instytucje specjalistyczne udzielające wymaganej pomocy i zaopatrujące pacjenta w pomoce audioprotetyczne;

6) sprawuje systematyczną opiekę nad pacjentem w okresie użytkowania aparatów słuchowych i urządzeń wspomagających słyszenie;

7) udziela pacjentowi instruktażu w zakresie użytkowania oraz konserwacji aparatów słuchowych, wkładek i urządzeń wspomagających słyszenie;

8) analizuje instrukcje obsługi aparatów słuchowych poszczególnych producentów;

9) ocenia stan i rodzaj uszkodzenia aparatu słuchowego;

10) opisuje zakres czynności związanych z wymianą wskazanych przez producenta części i naprawą aparatów słuchowych;

11) wykonuje dozwolone przez producenta naprawy aparatu słuchowego i wkładki usznej;

12) dokonuje wymiany elementów aparatu słuchowego zgodnie z zaleceniami producenta.