Kwalifikacja MS.08

MS.08. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej

1. Organizowanie pracy z osobą niepełnosprawną

Uczeń:

  1. analizuje dokumentację dotyczącą sytuacji zdrowotnej i społecznej osoby niepełnosprawnej;
  2. rozpoznaje warunki życia osoby niepełnosprawnej;
  3. wnioskuje o sytuacji osoby niepełnosprawnej z danych zawartych w dokumentacji;
  4. rozpoznaje objawy chorobowe u osoby niepełnosprawnej ze strony poszczególnych układów i narządów;
  5. rozróżnia rodzaje i stopnie niepełnosprawności;
  6. ocenia możliwości i ograniczenia osoby niepełnosprawnej wynikające z wieku, stanu zdrowia fizycznego, psychicznego i niepełnosprawności;
  7. diagnozuje potrzeby i problemy psychospołeczne osoby niepełnosprawnej;
  8. przestrzega zasad indywidualizacji i podmiotowości w zaspakajaniu potrzeb i rozwiązywaniu problemów osoby niepełnosprawnej;
  9. organizuje środowisko życia osoby niepełnosprawnej z uwzględnieniem jej potrzeb i problemów;
  10. przestrzega zasad opracowywania indywidualnego planu współdziałania z osobą niepełnosprawną;
  11. opracowuje plan współdziałania z osobą niepełnosprawną;
  12. planuje metody, techniki i narzędzia pracy z osobą niepełnosprawną;
  13. dobiera metody, techniki i narzędzia do realizacji zaplanowanych działań z osobą niepełnosprawną;
  14. planuje techniki monitorowania podjętych działań;
  15. prowadzi dokumentacje pracy z osobą niepełnosprawną.

2. Wykonywanie czynności opiekuńczych

Uczeń:

  1. przestrzega procedur i standardów opieki środowiskowej;
  2. rozpoznaje objawy zaburzeń psychosomatycznych u osoby niepełnosprawnej;
  3. rozpoznaje stany zagrożenia zdrowia i życia osoby niepełnosprawnej;
  4. udziela pierwszej pomocy w stanach zagrożenia zdrowia i życia osoby niepełnosprawnej;
  5. przestrzega zasad i określa metody i techniki wykonywania czynności pielęgnacyjnych i higienicznych;
  6. określa rodzaje narzędzi pracy oraz środków i materiałów do wykonywania czynności pielęgnacyjnych i higienicznych u osoby niepełnosprawnej;
  7. pomaga osobie niepełnosprawnej w zaspakajaniu potrzeb fizjologicznych;
  8. przestrzega zasad i określa metody zapobiegania odleżynom i odparzeniom u osoby niepełnosprawnej;
  9. pomaga osobie niepełnosprawnej w prowadzeniu gospodarstwa domowego;
  10. pomaga osobie niepełnosprawnej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza;
  11. analizuje rodzaje i techniki wykonywania ćwiczeń usprawniających ruchowo oraz gimnastyki oddechowej u osoby niepełnosprawnej;
  12. prowadzi podstawowe ćwiczenia gimnastyczne uzgodnione ze specjalistą;
  13. pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze świadczeń opieki zdrowotnej;
  14. przestrzega zasad obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i stosowania przedmiotów ortopedycznych;
  15. pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych;
  16. przestrzega zasad współpracy z wolontariatem w opiece nad osobą niepełnosprawną;
  17. współpracuje z wolontariuszami w opiece nad osobą niepełnosprawną.

3. Aktywizowanie osoby niepełnosprawnej do samodzielności życiowej

Uczeń:

  1. inicjuje i podtrzymuje relacje międzyludzkie oraz współdziała z osobami z najbliższego środowiska ważnymi dla osoby niepełnosprawnej;
  2. analizuje przyczyny występowania i metody rozwiązywania problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej;
  3. pomaga i udziela wsparcia osobie niepełnosprawnej w rozwiązywaniu problemów społecznych i osobistych;
  4. planuje metody przygotowania osoby niepełnosprawnej do korzystania ze sprzętu i pomocy technicznych;
  5. pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu i pomocy technicznych ułatwiających samodzielne wykonywanie codziennych czynności;
  6. planuje metody przygotowania osoby niepełnosprawnej i jej rodziny do samoopieki;
  7. przygotowuje osobę niepełnosprawną oraz jej rodzinę do samoopieki;
  8. charakteryzuje metody organizowania czasu wolnego osoby niepełnosprawnej;
  9. organizuje czas wolny osobie niepełnosprawnej z wykorzystaniem zasobów środowiska lokalnego;
  10. planuje metody, formy, techniki i środki terapii zajęciowej osoby niepełnosprawnej;
  11. motywuje osobę niepełnosprawną do aktywnego spędzania czasu wolnego i rozwijania zainteresowań z uwzględnieniem jej potrzeb i możliwości;
  12. dobiera metody aktywizowania osoby niepełnosprawnej w zależności od jej wieku, stanu jej zdrowia i niepełnosprawności;
  13. pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu z kompleksowej rehabilitacji;
  14. przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas aktywizowania osoby niepełnosprawnej.

4. Wspieranie osoby niepełnosprawnej w trudnych sytuacjach życiowych

Uczeń:

  1. określa metody integracji osoby niepełnosprawnej ze środowiskiem lokalnym;
  2. wspiera osobę niepełnosprawną w integracji ze społeczeństwem;
  3. aktywizuje środowisko społeczne do działań na rzecz osoby niepełnosprawnej;
  4. asystuje osobie niepełnosprawnej w pełnieniu ról społecznych;
  5. dobiera metody i techniki pracy z osobą niepełnosprawną;
  6. przestrzega zasad opracowywania planu wsparcia osoby niepełnosprawnej;
  7. opracowuje, monitoruje i ocenia realizację planu wsparcia osoby niepełnosprawnej;
  8. reprezentuje osobę niepełnosprawną w negocjacjach z instytucjami, organizacjami, specjalistami i indywidualnymi osobami świadczącymi różne formy pomocy;
  9. współpracuje ze specjalistami w opracowaniu programu kompleksowej pomocy osobie niepełnosprawnej;
  10. analizuje systemy wsparcia i poradnictwa społecznego osoby niepełnosprawnej;
  11. współpracuje z grupami wsparcia, organizacjami pozarządowymi i jednostkami samorządu terytorialnego działającymi na rzecz osoby niepełnosprawnej w środowisku lokalnym;
  12. przestrzega zasad pozyskiwania środków finansowych z pomocy społecznej i innych instytucji;
  13. pomaga osobie niepełnosprawnej w uzyskaniu środków finansowych na rehabilitację;
  14. analizuje funkcje i zadania instytucji i organizacji świadczących pomoc osobie niepełnosprawnej;
  15. pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej i innych instytucji;
  16. pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu z ofert edukacyjnych, poradnictwa zawodowego i w podejmowaniu zatrudnienia;
  17. ocenia rodzaje barier architektonicznych i komunikacyjnych;
  18. organizuje działania prowadzące do usuwania barier architektonicznych i komunikacyjnych;
  19. analizuje Kartę Praw Osób Niepełnosprawnych;
  20. stosuje przepisy prawa dotyczące opieki zdrowotnej państwa, prawa opiekuńczego, prawa o ubezpieczeniach społecznych i pomocy społecznej;
  21. stosuje przepisy prawa dotyczące uprawnień osoby niepełnosprawnej i ochrony jej interesów;
  22. pomaga osobie niepełnosprawnej w załatwianiu spraw urzędowych.