Kierunek: technik papiernictwa

  1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik papiernictwa powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

  1. przygotowywaniasurowców, półproduktów oraz materiałów pomocniczych do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych;
  2. organizowaniaprodukcji mas włóknistych;
  3. organizowaniaprodukcji wytworów papierniczych;
  4. organizowaniai nadzorowania przebiegu procesów przetwórstwa papierniczego.
  1. EFEKTY KSZTAŁCENIA

Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:

  1. efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;

    (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
    Uczeń:

    1. rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
    2. rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
    3. określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
    4. przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
    5. określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
    6. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
    7. organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    8. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
    9. przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    10. udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.

    (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
    Uczeń:

    1. stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
    2. stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
    3. stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
    4. rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
    5. analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
    6. inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
    7. przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
    8. prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
    9. obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
    10. planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
    11. optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.

    (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
    Uczeń:

    1. posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
    2. interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
    3. analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
    4. formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
    5. korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.

    (KPS). Kompetencje personalne i społeczne
    Uczeń:

    1. przestrzega zasad kultury i etyki;
    2. jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
    3. przewiduje skutki podejmowanych działań;
    4. jest otwarty na zmiany;
    5. potrafi radzić sobie ze stresem;
    6. aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
    7. przestrzega tajemnicy zawodowej;
    8. potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
    9. potrafi negocjować warunki porozumień;
    10. współpracuje w zespole.

    (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
    Uczeń:

    1. planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
    2. dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
    3. kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
    4. ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
    5. wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
    6. komunikuje się ze współpracownikami.
  2. efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(AU.y);

    PKZ(AU.y) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik papiernictwa

    Uczeń:

    1. sporządza szkice i rysunki techniczne części maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle papierniczym;
    2. charakteryzuje rodzaje i właściwości surowców oraz półproduktów papierniczych;
    3. rozróżnia dodatki i środki chemiczne stosowane w produkcji wytworów papierniczych;
    4. charakteryzuje procesy chemiczne i fizyczne zachodzące podczas produkcji wytworów papierniczych;
    5. wykonuje badania laboratoryjne dotyczące produkcji wytworów papierniczych;
    6. rozróżnia maszyny i urządzenia stosowane w przemyśle papierniczym;
    7. rozróżnia rodzaje aparatury pomiarowej;
    8. charakteryzuje parametry procesów technologicznych;
    9. określa zastosowanie czynników energetycznych w procesach technologicznych;
    10. przestrzega zasad racjonalnej gospodarki energią oraz materiałami stosowanymi w przemyśle papierniczym;
    11. określa metody zabezpieczania materiałów i produktów papierniczych przed wpływem czynników szkodliwych;
    12. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
  3. efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik papiernictwa opisane w części II:

    AU.57. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych

    1. Organizowanie produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych

    Uczeń:

    1. posługuje się dokumentacją techniczną i technologiczną z zakresu produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych:
    2. przestrzega zasad organizowania produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych;
    3. dobiera surowce i substancje chemiczne do produkcji mas włóknistych;
    4. sporządza zapotrzebowanie na materiały do produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych;
    5. sporządza schemat technologiczny produkcji mas włóknistych;
    6. planuje proces technologiczny przygotowania masy papierniczej;
    7. opracowuje harmonogramy prac związanych z produkcją mas włóknistych i wytworów papierniczych:
    8. dobiera maszyny i urządzenia do przygotowania masy papierniczej;
    9. planuje proces technologiczny produkcji wytworów papierniczych;
    10. sporządza schemat technologiczny produkcji wytworów papierniczych;
    11. dobiera maszyny i urządzenia do produkcji wytworów papierniczych;
    12. dobiera sposoby wykańczania wytworów papierniczych;
    13. organizuje prace związane z wykańczaniem wytworów papierniczych;
    14. stosuje metody ochrony środowiska przed zanieczyszczeniem związanym z produkcją mas włóknistych i wytworów papierniczych.

    2. Wytwarzanie mas włóknistych

    Uczeń:

    1. rozróżnia metody produkcji mas włóknistych;
    2. przygotowuje surowce i substancje chemiczne do produkcji mas włóknistych;
    3. obsługuje maszyny i urządzenia do produkcji mas włóknistych;
    4. reguluje parametry pracy maszyn i urządzeń w procesie produkcji mas włóknistych;
    5. kontroluje przebieg procesów technologicznych produkcji mas włóknistych;
    6. przygotowuje masy włókniste zgodnie z technologią wytwarzania;
    7. ocenia jakość mas włóknistych.

    3. Produkcja wytworów papierniczych

    Uczeń:

    1. dobiera składniki masy papierniczej;
    2. przygotowuje składniki do sporządzania masy papierniczej;
    3. przygotowuje do pracy maszyny i urządzenia stosowane w procesie sporządzania masy papierniczej;
    4. obsługuje maszyny i urządzenia stosowane do produkcji wytworów papierniczych;
    5. obsługuje urządzenia automatycznego sterowania procesami produkcji;
    6. kontroluje przebieg procesów technologicznych podczas produkcji wytworów papierniczych;
    7. dobiera sposoby wykańczania wytworów papierniczych;
    8. ocenia jakość wytworów papierniczych;
    9. wykonuje czynności związane ze znakowaniem, pakowaniem i przechowywaniem gotowych wytworów papierniczych.

    AU.58. Przetwórstwo wytworów papierniczych

    1. Organizowanie procesów przetwórstwa wytworów papierniczych

    Uczeń:

    1. posługuje się dokumentacją techniczną i technologiczną z zakresu przetwórstwa wytworów papierniczych;
    2. charakteryzuje procesy technologiczne stosowane w przetwórstwie wytworów papierniczych;
    3. planuje prace związane z przetwórstwem wytworów papierniczych;
    4. sporządza schemat technologiczny przetwórstwa wytworów papierniczych;
    5. dobiera maszyny i urządzenia do przetwórstwa wytworów papierniczych;
    6. sporządza zapotrzebowanie na materiały stosowane w przetwórstwie wytworów papierniczych;
    7. dobiera materiały, maszyny i urządzenia do przygotowania półproduktów i mieszanek uszlachetniających;
    8. kontroluje przebieg procesów przetwórstwa wytworów papierniczych;
    9. przestrzega zasad racjonalnej gospodarki substancjami chemicznymi oraz energią;
    10. stosuje metody ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami związanymi z przetwórstwem wytworów papierniczych.

    2. Przetwarzanie wytworów papierniczych

    Uczeń:

    1. dobiera metody przygotowania półproduktów i mieszanek uszlachetniających;
    2. ocenia jakość półproduktów i mieszanek uszlachetniających;
    3. przygotowuje półprodukty i substancje chemiczne do przetwarzania wytworów papierniczych;
    4. obsługuje maszyny i urządzenia do przygotowania mieszanek uszlachetniających i półproduktów stosowanych w procesach przetwarzania wytworów papierniczych;
    5. obsługuje maszyny i urządzenia do przetwarzania wytworów papierniczych;
    6. reguluje parametry pracy maszyn i urządzeń stosowanych do przetwarzania wytworów papierniczych;
    7. kontroluje przebieg procesów technologicznych przetwarzania wytworów papierniczych.
  1. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik papiernictwa powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:

  1. pracownię technologiczną z pomieszczeniem klimatyzowanym, wyposażoną w: urządzenia do utrzymywania stałej wilgotności i temperatury w pomieszczeniu, urządzenia i przyrządy do oznaczania właściwości mas i wytworów papierniczych: półprodukty włókniste i substancje chemiczne do wytwarzania masy papierniczej; urządzenie do mielenia masy papierniczej; aparaty do oznaczania smarności masy papierniczej; urządzenie do formowania oraz suszenia arkuszy papieru; urządzenia do oznaczania właściwości strukturalno-wymiarowych, wytrzymałościowych, optycznych oraz stopnia zaklejenia wytworów papierniczych; urządzenia do przetwarzania wytworów papierniczych; urządzenia do oznaczania właściwości przetworów papierniczych; surowce włókniste; substancje do przygotowania mieszanek uszlachetniających; wytwory i półprodukty papiernicze; plansze i prezentacje multimedialne dotyczące technologii procesów papierniczych; schematy papierniczych procesów technologicznych; dokumentacje technologiczne; katalogi maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle papierniczym, środki ochrony indywidualnej, zestaw przepisów prawa dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska stosowanych w przemyśle celulozowo-papierniczym;
  2. pracownię techniczną, wyposażoną w: stanowiska komputerowe z dostępem do sieci lokalnej i Internetu, z oprogramowaniem wspomagającym wykonywanie rysunków technicznych i dokumentacji techniczno-technologicznej, specjalistyczne programy komputerowe dotyczące procesów technologicznych stosowanych w przemyśle papierniczym (jedno stanowisko dla jednego ucznia).

Kształcenie praktyczne może odbywać się w pracowniach szkolnych, przedsiębiorstwach celulozowo-papierniczych i przetwórstwa papierniczego.

Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodnie (160 godzin).

  1. Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno--usługowego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów

280 godz.

AU.57. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych

630 godz.

AU.58. Przetwórstwo wytworów papierniczych

440 godz.

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych danego typu, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.